HTML

WoT prémium tankok

Friss topikok

Címkék

105lefh18b2 (2) amerikai (2) arty (2) at-15a (1) cheat (1) churchill (5) dicker max (2) e-25 (1) elc amx (1) excelsior (1) farmolás (2) fcm36 pak40 (2) fcm 50t (1) is 6 (1) jagdtiger 8.8 (1) kereset (3) közepes (1) kv 5 (2) light (4) löwe (3) lpt (1) ltp (1) m22 (1) m3 light (1) m4a2e4 (1) m60 (1) matilda (3) matilda black prince (1) német (1) panther/m10 (1) prémium tank (28) pziv-s (1) pz 38h 735f (1) pz v/iv (1) ram ii (1) s35 (2) sexton (1) su-100y (1) su12244 (1) superpershing (1) t-34-3 (1) t14 (3) t1e6 (1) t2 lt (1) t34 (1) td (2) tetrarch (2) tier 10 (1) tier 2 (1) tier 3 (2) tier 5 (1) tier 7 (1) tier 8 (3) TOG II* (1) type 59 (1) t 127 (1) t 15 (1) t 25 (5) t 34 (4) valentine (1) Címkefelhő

Új magyar nehéz harckocsi: M2008-11

2012.05.11. 12:37 foronghy

A posztot a  hadvéd oldalán találtam és minden komment nélkül adom közre, link a cikk alján. Az itt látható kép csak illusztráció, petelacitól kaptam, minden jog fenntartva!

 

 

 

Amikor a hazai sajtót teljes egészében a köztársasági elnök plágiumügye foglalja le, hajlamosak vagyunk megfeledkezni az elért eredményeinkről és sikereinkről.

Szerencsére Peter Shark kolléga résen volt, és felhívta a figyelmet a hazai haditechnikai ipar legújabb sikerére, ami tutira minden nemzeti érzelmű olvasó szívét meg fogja melengetni.

Igazi friss, ropogós mai hír, ezzel át is adom a szót Peter Shark kollégának.

A Magyar Honvédség új harcjárművel bővíti a közeljövőben arzenálját. A hazai tervezésű és gyártású nehéz harckocsi első példányai várhatóan 2016-ban állhatnak szolgálatba.

A harckocsi tervezésénél fő szempont volt, hogy egyes létfontosságú rendszerei ne legyenek NATO kompatibilisek, így elkerülhető, hogy a jövőben Afganisztánba és egyéb idegen érdekekért vívott háborúkba vezényelhessék a magyar erőket.

A tervezést a Budapesti Műszaki Egyetem járműgépészeti tanszéke, a sorozatgyártást
a MÁVAG végzi. Fontos részegységeket gyárt a keceli Pintér Művek is, de további részletek erről még nem ismertek. A motort és a váltóművet az Audi Hungária gyártja győri üzemében.

A Honvédség 700 darab beszerzését irányozta elő 2025-ig, ezzel a mennyiséggel teljesen kiválthatók lesznek az elavult T-72-esek.

A típus névválasztása hosszú kálvárián ment keresztül. A projekt kezdetekor, még a szocialista kormányzat alatt, 2008M Győzike néven jegyezték. Ebben a hagyományos tervezési évszámon alapuló típusszám mellett döntő szempont volt, hogy százalékos arányban egyre több roma származású katonát terveztek szerződtetni a fehér kesztyűs, díszegyenruhás plakáton felbuzdulva jelentkezők közül. A típus neve ezáltal a számukra megszokott szövegkörnyezetet tükrözi, megkönnyítve a honvédségbe való beilleszkedésüket.
A névválasztási tenderen szerepelt még a Gigolo is, ám ezt egyöntetű szavazással elvetették a felmerülő helyesírási és pszichoszociális problémák miatt (ti. Győzikének senki nem hiszi magát a roma fiatalok közül, dzsigolónak viszont mindenki).

A fülkeforradalmat követően a projektet a HM félretette, de a fokozódó nemzetközi helyzet nyomására a kormány mégis a megvalósítása mellett döntött. A szocialista örökséget a típus átnevezésével és a projektet a HM részéről felügyelő vezérezredes menesztésével felszámolták. Az átnevezésre kiírt pályázat 390 millió forintos költségét a fejlesztésre biztosított hitelkeretből fedezték, ezért az első 20 darab harckocsi éjszakai célzókészülék nélkül készül majd. Az új M2008-11 típusszámba a tervezés eredeti évszáma mellett az áttervezés éve is belekerült, valamint egyedi név helyett hivatalosan is a nemzeti jelző került a pontos megnevezés elé.

Az M2008-11 harckocsi generációs ugrást hoz majd, mind a páncélosok technológiájában, mind az alkalmazott harcászati módszerekben. A kocsitest nem teherviselő részei hegesztett alumíniumból készülnek, így több mint 14 tonnával sikerült csökkenteni az üres tömeget.
A fenéklemez végig többrétegű kerámia és kompozit műanyag megerősítést kapott, mely a korszerű aknák ellen is megfelelő védelmet nyújt. A torony és a kocsitest oldallapjai páncélzatának belső rétege habszerkezetű, ez a súlymegtakarítás mellett a védelmet is szolgálja. Találat esetén a kumulatív sugár így több levegővel (pontosabban nitrogén gázzal) érintkezik, és emiatt veszít energiájából, másrészt a kinetikus energiájú lövedékekkel szemben is nagyobb fékező hatása van az összegyűrődő fémhabnak, egyfajta szivacsként nyelve el a lövedék mozgási energiáját. A torony formája erősen döntött lapokból lett kialakítva, így a jó ballisztikai védelmen kívül a gyártása is egyszerűbb, mintha ovális elemekből készülne.

A harckocsi szállítható légi úton is C-17 Globemaster III típusú repülőgéppel, de csak hagyományosan lehet kirakodni, ejtőernyős dobása nem megoldott. A kocsitest alapja a német Leopard 2 típus, melynek kiváló futóművét változtatás nélkül megtartották, de a kocsitest méretei eltérőek. Szélessége 17,2 cm-rel, hossza 5,5 cm-rel kevesebb. A kötény külső felülete zimmerit bevonatot kapott, hogy közelharcban ne rakhassanak rá mágneses aknát az ellenség páncélromboló csapatai. Az iraki tapasztalatok alapján RPG-védőrács felszerelésére is kialakítottak csomópontokat 10 helyen, így elölről és oldalról a védelem megoldott. A hátsó páncélzaton, bal oldalt alul egy EURO 230 V-os elektromos csatlakozó található. Ez lakott területen belül képes a harckocsi energiaellátását biztosítani, teljes csendben, például lesállásban. Egy akkumulátor-töltőt is beépítettek mellé, amivel a gyalogság rádiókészülékeinek telepeit lehet tölteni. Logisztikai szempontból ez előnyös, mert egy dologgal kevesebbről kell gondoskodni a harcoló csapatokat ellátóknak.

A személyzet 3 főből áll, a vezető középen-elöl ül a küzdőtérben, a parancsnok és az irányzó a toronyban a löveg két oldalán, a parancsnok jobb oldalt. Az automata töltőberendezés miatt töltőkezelőre nincs szükség. Külön búvónyílása van a legénység minden tagjának, de a fenéklemezen az egybefüggő kerámia védőréteg miatt nem alakítottak ki vészkijáratot. A belső légkondicionáló rendszer szintén hazai gyártású lesz, mely nemcsak szűri a levegőt, hanem enyhe túlnyomás létesítésével oldja meg a modern kor alapkövetelményének számító AVB védelmet. Azonban a modern légszűrő berendezés elkészültéig a kezdeti széria példányai egy passzív szűrőt kapnak, amikbe a személyi gázálarcok szelencéiből építenek be 8 darabot. Ezek egyszerűen cserélhetők, csak ki kell csavarni őket, akár a gázálarc esetében, és rendkívül olcsó megoldás is, mivel ilyen szelencékből százezres készletek vannak még raktáron. Egy javadalmazás szelence áll rendelkezésre tartalékként, hogy a csere gyorsan, a harckocsi elhagyása nélkül végrehajtható legyen. A legénység gázálarcai egyénileg, gégecsövekkel csatlakoznak
a szűrőberendezéshez, a toronyban ülők miatt ilyenkor a lövegtornyot csak 130 fokig lehet elfordítani jobbra-balra.

A motor V12 elrendezésű folyadékhűtéses diesel, a váltómű félautomata, 6 előre és 2 hátrameneti fokozattal. Pontos teljesítményadatai titkosak, de a harckocsi sebessége műúton 75 km/h, míg közepesen nehéz európai terepen 40 km/h. A lánctalp gumi betéteket kapott. Hatótávolsága egyszeri feltöltéssel 200 km, ennél messzebbre az új nemzeti védelmi stratégia szerint sosem fog menni magyar katona. Póttartály felszerelésére az előbbi szándék biztosításaként nincs is lehetőség. Az üzemanyagtartályban egy szintén hazai gyártmányú érzékelő van, mely a folyadék sűrűségét, pH értékét és egy kis ultraibolya LED segítségével a színét méri és automatikusan megszakítja az üzemanyagpumpa működését, ha nem finomított dieselolaj kerül a tartályba. Ez azért fontos, nehogy a háború zűrzavaros körülményeit kihasználva a katonák növényi- vagy fűtőolajat tankoljanak, s így jövedéki adó csalást kövessenek el.

A küzdőtérben 2 napi hideg élelem és víz elhelyezésére is lehetőség van egy légmentesen lezárható dobozban, mely a vezető ülése alatt található és hűthető. Továbbá egy másik, tűzálló (!) dobozban az Alaptörvény egy példánya kerül elhelyezésre, hogy a legénység ideológiai rendíthetetlensége a harctéren is mindig biztosított legyen. Az Alaptörvény dobozáért a harckocsi parancsnoka felel.

A fő fegyver egy FÉG gyártmányú 123 mm űrméretű sima csövű löveg L/70 kaliberhosszal. Négyfajta lövedéket tüzelhet, kumulatív páncéltörő, űrméret alatti páncéltörő, repesz-romboló és foszfortöltetű gyújtó. A forgótárban 16 lövedék foglal helyet egyszerre, a torony hátuljában lévő tűzbiztos tárolóban további 30 helyezhető el. A töltényhüvelyek részben elégnek, csak a talplemez a gyújtóval marad meg és ürül tüzelés után. Nagy távolságban lévő páncélozott célok leküzdését szolgálja az új 9M1024 Corvin irányított rakéta, mely a lövegcső végére húzva indítható egy starter-töltettel. A rakéta optikai követésű és egy ¼ mm2 keresztmetszetű huzalon át irányítható. Tömege 56 kg, ebből 11 kg a robbanótöltet, átmérője 154 mm. Hatótávolsága sík terepen, jó látási viszonyok esetén 8 km, éjjellátó üzemmódban 3 km. Páncélátütő képessége titok, de a svédországi lövészeten a Leopard 1 típusú célt maximális lőtávolságból is megsemmisítette. A Corvin rakétákból 4 darabot hordozhat a harckocsi, külső málhaként, a „töltést” manuálisan végzi az irányzó, ehhez mindössze 40-45 másodperc szükséges, de eközben a jármű értelemszerűen harcképtelen. Lakott területen vívott harcban jó szolgálatot tesz a löveggel párhuzamosított 60 mm-es gránátvető. Ehhez egy külön forgótárban 24 gránát van töltve és további két tárnyi az irányzó ülése alatt és mellett.

A fegyver képes sorozatlövésre is, fél másodperces időközzel. Ez bőven elegendő, 2-3 gránáttal akár egy kisebb házat is el lehet bontani. A löveg jobb oldalán egy 7,62 mm-es párhuzamosított géppuska is található, 1000 darab lőszerrel. A parancsnok búvónyílása elé szerelhető egy további 12,7 mm űrméretű légvédelmi géppuska is, bár ennek hatékonysága a modern repülőgépek és helikopterek ellen már kétséges. A torony két oldalán 6-6 darab ködgránátvető van, melyek belföldi rendészeti feladatokra CS könnygázzal is tölthetők.
A harckocsira tolólap is felszerelhető, ennek szintén létezik párnázott tömegoszlató változata, 2006M Dühöngő típusjelzéssel.

A kommunikáció UHF/VHF rádiókkal történik, van egy belső, vezetékes csatlakozást nem igénylő bluetooth telefon és egy külső hangszóró is, hogy adott esetben a harckocsi parancsnoka kommunikálni tudjon a gyalogsággal is. Van beépített GPS navigációs rendszer és a MiG-29-esek inerciális navigációs berendezését is beszerelték átalakított formában, amiből szintén elegendő mennyiség volt még raktáron, gyári bontatlanul. Így a harckocsi képes a nagy pontosságú navigációra a NAVSTAR műholdak meghibásodása vagy megsemmisülése esetén is. A legénység munkáját nagyban egyszerűsítik az egymással cserélhető, színes, 15x21 cm-es Videoton gyártmányú LCD képernyők. A vezető és az irányzó 2, míg a parancsnok 4 képernyőn dolgozik. A számítástechnikai alkatrészek civil kereskedelmi forgalomból származnak, így nemcsak nagyságrendekkel olcsóbbak, mint a speciális katonaiak, hanem sokkal gyorsabban fejlődnek és könnyebben beszerezhetők is, egyszerűsítve az utánpótlást. A különböző szoftverek működtetését UHU Linux operációs rendszer végzi. A teljesen leállított harckocsi beüzemelése mindössze 3 percig tart, a rendszer 1 percig bootol és 2 percig önellenőrzést végez. Ezután indítható a motor és élesíthető a fegyverzet.

Az ország nehéz gazdasági helyzete miatt a fejlesztés során egy rendkívüli spórolási módszert kellett bevezetni. A köztársasági elnök rendelete értelmében a harckocsi üzemeltetési utasításait, az egyes berendezések műszaki dokumentumait az internetes szakfórumokon fellelhető hatalmas mennyiségű információból kellett kikeresni és az egyszerűség kedvéért szó szerinti fordítással átvenni.

Az új harckocsihoz új taktikákat dolgoztak ki a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem hadtudományi karán. Offenzíva esetén egyszerre nagy számban és egymáshoz nagyon közel haladva küzdik le az ellenséget. Ezt segítendő, a harckocsik fele új kamuflázst kap, mégpedig magasfényű fekete-fehér zebracsíkosat. Így az ellenséges páncéltörő erőket optikai illúzióval zavarják össze, nagyban nehezítve a pontos célzásukat. Az össze-vissza mozgó fekete és fehér kontraszt hatásáról mindenki meggyőződhet maga is, ha Vasareli Zebrák című képét a szeme előtt rángatja. Próbáljon így a kép egy fix pontjára koncentrálni, na ugye, hogy nem megy! A fekete festék infravörös tartományban elnyelő, míg a magasfényű fehér jól tükröz, ezért ez a kamuflázs az éjjellátó célzókészüléken át nézve is biztosítja az optikai illúziót. Persze maga az elv nem új, a II. világháborúban amerikai rombolókon már alkalmaztak ilyen festést, harckocsikon viszont még soha. Ennél az újfajta támadási módnál kiemelt fontosságú lesz a sebesség, hiszen gyorsan lerohanva az ellenséget nincs szükség tüzérségi vagy légi támogatásra, aminek a képességét már évek óta teljesen felszámolták a haderőreform keretében.

A 8-11-esek másik fele a Honvédségben már hagyományos, a természetben sehol elő nem forduló rondazöld színt kapja. Ez az állomány elsősorban védelmi tartalékot képez majd, azaz békében a szabad ég alatt fognak állni a laktanyák udvarán, karbantartásukra egy fillért sem kell majd költeni. Három darab kerül majd matt fekete festéssel a TEK állományába is, hogy a nehézfegyverekkel és harcjárművekkel rendelkező műgyűjtők ellen is hatékonyan léphessenek fel.

A teljes ütemű sorozatgyártás beindulása csak attól függ, hogy a soron következő tárgyaláson az IMF biztosítja-e rá a kért hitelt. A tárgyalások jelenleg is folynak, meg nem erősített információk szerint a hitel folyósításának feltétele a gyakorlatilag kihasználatlan szolnoki légibázis bezárása.

Jelenleg egy prototípus és 3 előszéria példány létezését ismerte el a HM. Hivatalos fényképet vagy publikációt még nem adtak közre, a nyilvánosság számára valószínűleg az augusztus 20-ai állami ünnepségen fogják bemutatni. Egy kisgépes pilóta látta az új tankot Tatán, T-72-esek mellett, de épp nem volt nála fényképezőgép. Elmondása szerint zöld színű volt, és a torony formája az M1 Abrams-ra hasonlított.
Szintén szemtanú, egy harckocsizó tiszt által tudjuk, hogy az előszériából egy darabot kísérleti jelleggel lefestettek a gyakorló ruházatról jól ismert 93M négyszínű „boci” álcázó mintára, de ezt az egyéni kezdeményezést felsőbb parancsra törölték, a harckocsit másnap visszafestették egyszínű zöldre. Fénykép sajnos nem készült a bocimintás példányról, a rendkívül szigorú titokvédelmi előírások miatt.

Az M2008-11 típussal 72 év után ismét hazai gyártású harckocsi kerül a Honvédség kezébe, készen arra, hogy az elődeihez hasonló karriert fusson be.

Kíváncsian várjuk.

 

Link az eredeti hírhez: lemil.blog.hu/2012/04/01/m2008_11_nemzeti_nehez_harckocsi

 

 

 

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://hacl.blog.hu/api/trackback/id/tr44502241

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A_n_u_b_i_s 2012.05.11. 14:25:25

Ez a hír Április 1 én készült! Senki ne vegye komolyan! :)

Rockbuster 2012.05.11. 16:32:20

Szerintem ez igazi.
Attól még Ápr.1-én készült
lehet igazi?

:D

SiD13 2012.05.12. 00:25:17

a Győzikés résznél nekem is az volt az érzésem, hogy kamu, utána viszont komolynak tűnt :D

foronghy 2012.05.12. 10:35:36

Nos az a helyzet hogy ez egy április 1.-i kacsahír, senki se vegye komolyan! ;-)

NH3CL · http://nh3cl.blog.hu 2013.06.03. 09:01:51

A gond ott kezdődött, hogy MÁVAG meg FÉG már nem létezik a rendszerváltás óta :D

Magyar Gábor6817 2015.09.01. 12:41:08

..."Ez azért fontos, nehogy a háború zűrzavaros körülményeit kihasználva a katonák növényi- vagy fűtőolajat tankoljanak, s így jövedéki adó csalást kövessenek el."...
Háborúban jövedéki adó...LOL!!!
NA ITT DŐLT MEG A DOLOG...